هدف:احساس غربت میتواند زمینهساز احتمال بروز اضطراب، افسردگی، مصرف مواد و الکل و حتی خودکشی باشد. و هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش تفکیک خویشتن بر احساس غربت در دانشجویان دختر بود. روش: این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی بوده و در آن از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل استفاده شده است. جامعۀ آماری شامل کلیۀ دختران کارشناسی ورودی سال 91 به دانشگاه علامه طباطبایی بود که از طریق نمونه گیری خوشهای دو دانشکده به تصادف انتخاب و از طریق اطلاعیه و انجام غربالگری 20 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل 10 نفره گمارده شدند. گروههای آزمایش به مدت 8 جلسه 5/1 ساعته به صورت یکبار در هفته تحت آموزش قرار گرفتند. در این تحقیق از پرسشنامۀ احساس غربت استفاده شد. یافتهها: نتایج این پژوهش با استفاده از تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش تفکیک خویشتن بر احساس غربت تأثیر معنی داری داشته است(p<0/05). نتیجه گیری: با توجّه به نتایج بدست آمده میتوان گفت که آموزش خودمتمایزسازی موجب کاهش احساس غربت می شود؛ بنابراین میتوان روش بکار گرفته شده در پژوهش حاضر را روش مناسبی جهت مداخلات روانی- تربیتی و مشاورهای در دانشجویان دختر قلمداد نمود.
امیری طلب, حسین, اعتمادی, احمد, سلیمی, حسین. (1393). بررسی اثربخشی آموزش تفکیک خویشتن بر احساس غربت در دانشجویان دختر. فرهنگ در دانشگاه اسلامی, 4(12), 435-450.
MLA
حسین امیری طلب; احمد اعتمادی; حسین سلیمی. "بررسی اثربخشی آموزش تفکیک خویشتن بر احساس غربت در دانشجویان دختر". فرهنگ در دانشگاه اسلامی, 4, 12, 1393, 435-450.
HARVARD
امیری طلب, حسین, اعتمادی, احمد, سلیمی, حسین. (1393). 'بررسی اثربخشی آموزش تفکیک خویشتن بر احساس غربت در دانشجویان دختر', فرهنگ در دانشگاه اسلامی, 4(12), pp. 435-450.
VANCOUVER
امیری طلب, حسین, اعتمادی, احمد, سلیمی, حسین. بررسی اثربخشی آموزش تفکیک خویشتن بر احساس غربت در دانشجویان دختر. فرهنگ در دانشگاه اسلامی, 1393; 4(12): 435-450.